Creëer een vakantiegevoel in je leven!

vakantiegevoel yvonne coppensVakantie; tijd om lekker te luieren, te genieten van een goed boek, samen te zijn met vrienden , ontspannen, niet je bed uit te moeten, nieuwe culturen te ontdekken, andere mensen ontmoeten, zon, natuur, mijmeren, ruimte, vrijheid…………………..

Voor elk mens betekent vakantie net wat anders, maar het komt wel steeds neer op hetzelfde; De rust en de ruimte voelen om het leven zich te laten ontvouwen zoals het komt.
Niet de druk van agenda’s en afspraken,

maar zelf bepalen wat je doet die dag,  

of de vrijheid hebben de dag te laten bepalen wat jij doet.

Zo’n 18 jaar geleden zei mijn toenmalige yogadocent in een les; creëer een vakantiegevoel in je leven. En dat is precies wat ik gedaan heb vanaf die tijd. Het is een niet eindigende zoektocht die me o.a rust, ontspanning en zelfvertrouwen heeft gebracht.
Ik heb geleerd wat voor mij het meest van belang is, waar mijn grenzen zijn, me te ontspannen en rust te vinden in mijn hoofd. Mijn zelfvertrouwen en zelfbeeld zijn nu reëler ik denk mezelf niet, ik ben mezelf.
Ik heb geleerd te leven naar het ritme van mijn innerlijke natuur.
Kortom ik ben mijn eigen beste vriendin geworden, waarmee ik graag op vakantie ben, elke dag.

Hieronder volgen een paar ‘tips om ook dat vakantiegevoel in jouw leven te creëren. Denk niet; nee dat kan ik niet, of daar heb ik geen tijd voor…………….. gewoon doen.
Het is geen complete lijst maar er zit vast wel een bruikbare tip voor je bij. En misschien heb jij nog een tip die ik niet heb genoemd? Schrijf die in een reactie onder dit bericht of deel het op facebook, zo helpen we elkaar.
Ik wens je een fijne vakantie.

Yvonne Coppens Yoga op de dijk

10 Tips om een vakantiegevoel te creëren.

Tip 1. Neem de tijd om dingen te doen.                                                                  

Hoe vaak zeg je; nog ff snel stofzuigen, dweilen, de afwas opruimen, mail beantwoorden, nog even dit of dat. Ff snel geeft je een gevoel van druk, haast. Het geeft je het gevoel achter de dingen aan te lopen. Hierdoor raak je gespannen.

Zet een grote L voor even. = LEVEN

Tip 2. Plan jezelf niet helemaal vol.
Neem tussen je afspraken door een half uurtje pauze, om je benen te strekken en je hoofd leeg te maken. Zo geef je lichaam en geest de kans de opgedane indrukken te verwerken en af te stemmen op dat wat komen gaat. Het geeft je ruimte om tussendoor de batterij op te laden, zodat je aan het einde van de dag niet helemaal op bent.

Tip 3. Doe niets.                      

Zet een streep in je agenda. Minstens een halve dag in de week. Gewoon niets doen, en kijken wat er gebeurt. Ga lekker zitten of liggen en luister naar de geluiden om je heen, ruik de geuren, kijk naar vormen, voel eens hoe energiek of hoe vermoeid je lichaam aanvoelt. Een middag niets doen en laten gebeuren geeft zoveel ruimte dat het lijkt of je een week vakantie hebt gehad.

Tip 4. Neem een andere route.  

Een mens is een gewoontedier, lekker makkelijk en snel. Als je een andere route neemt naar het werk, de school of de supermarkt ben je alerter, je zintuigen gaan wat verder open, en je kunt je makkelijker verwonderen.

Tip 5 Zet je wekker een half uurtje eerder.              

Ja maar ik moet al zo vroeg mijn bed uit, ik hoor het je zeggen. Probeer het eens, sta wat eerder op, neem de tijd om rustig wakker te worden, jezelf uit rekken en daarna te mijmeren bij een kop thee of koffie.

Tip 6 Lekker koken.                        

Nodig mensen die je nauwelijks kent, uit voor een gezellig etentje bij je thuis. Zo hoor je nieuwe verhalen en leer je andere gezichtspunten kennen en wie weet worden het gezellige vrienden.

Tip 7 Lichaamsbeweging.    

Neem een uur per dag tijd voor lichaamsbeweging, lopen, fietsen, rennen, yoga, je lichaam heeft beweging en frisse lucht nodig, daar is het voor gemaakt.

Tip 8 Zwijgen.    

Weet je dat praten heel veel energie kost? Geef jezelf rust door zo nu en dan een dag niets te zeggen, niet te communiceren. Geen telefoon, skype, messenger, whatt’s app, twiter, instagram,…………….ik vergeet vast iets.

Tip 9 Stilte    

Wil je daar verder in gaan dan kun je dat uitbreiden met geen tv, radio, krant, tijdschriften en meer. Lastig in te passen in je gezinsleven, begin dan met 5 minuutjes voor het eten stil te zijn met je gezin. Niet met elkaar spreken, geen media maar pauze. Je kan ook in stilte eten, probeer het maar eens.

Tip 10 Durf de controle los te laten.


Gewoon niets plannen. Je kunt beginnen met een dag niets te plannen. Gewoon maar zien hoe laat je wakker wordt en wat de dag je brengt. Voel je energie om iets te doen, schijnt de zon en voel je de behoefte om……………….. of ………………………..

Relax, nothing is under control!!

onthaasten Yvonne Coppens

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s