Yoga

Mijn specialiteit is het begeleiden van jouw persoonlijke “yogaweg”.     Daarom werk ik graag individueel of met kleine groepjes. (max 5 personen). De basis van mijn yogalessen is de klassieke yoga filosofie zoals die is vastgelegd door Patanjali in de yoga sutra’s.

YvonneYoga
Yvonne Coppens

Raja yoga

De acht stappen van Pantanjali
Yama– Herkennen van je gewoontes en automatismen en deze onder de loep nemen; hoe ga je om met geweld, met leugen en bedrog (waarachtigheid) , je onthouden van diefstal (eerlijkheid), zelfcontrole en begeerte. De eerste stap van het 8voudige Yogapad geeft inzicht in jezelf , maakt je bewust van hoe jij hiermee omgaat in het dagelijks leven.

Niyama– morele idealen of voorschriften, gezonde leefgewoonten die als vanzelf voortvloeien uit de yamas. Een streven naar zuiverheid, tevredenheid, soberheid, zelfstudie, overgave.

Asana – fysieke houdingen, deze maken het lichaam soepel en hebben een therapeutisch effect.

Pranayama– oefeningen om je energie te leren beheersen, hiermee kunnen we pas beginnen als de voorgaande stappen voldoende aandacht hebben gekregen.

Pratyahara– onthechten, doordat je steeds gevoeliger wordt is het nodig te leren ‘loslaten’

Dharana– concentratie, je aandacht richten op 1 enkel onderwerp of object.

Dhyana– meditatie, wanneer er geen onderbrekingen meer optreden in je concentratie.

Samadhi– contemplatie, er is geen enkele afleiding meer, hierdoor verkrijg je ware kennis.

Hatha yoga

In feite een onderdeel van Raja yoga.
In deze lessen ligt het accent vooral op fysieke oefeningen (asana), ademhaling en ontspanning. Door deze yogatechnieken te beoefenen word je je bewuster van de werking van lichaam en geest.
De fysieke oefeningen kunnen zorgen voor een toename van soepelheid, kracht en evenwicht. De mentale oefeningen kunnen zorgen voor een toenemend concentratievermogen.

Yin yoga

Yin yoga focust zich op het mobieler maken van onze gewrichten. 
Het is een meditatieve vorm en geeft ruimte in het lichaam in de ”ruimste” zin van het woord. 
Yin yoga houdingen worden dan ook op een passieve, maar wel intensieve manier beoefend en lang aangehouden (tussen 2 en 5 minuten). Op die manier wordt eerder het bindweefsel dan de spieren opgerekt en gestimuleerd. Hierdoor worden gewrichten beweeglijker en actiever. 
Dit wederom stimuleert meer opening en ruimte in ons lichaam; in het bijzonder rond het gebied van heupen, heiligbeen en de gehele rug.
Het effect van Yin yoga-houdingen is een flexibeler, energetisch stabieler, beweeglijker en uiteindelijk sterker lichaam. 
Het beweeglijker maken van bindweefsel zegt iets over het bereiken van meer mobiliteit en flexibiliteit in de gewrichten van het lichaam. 
Actiever maken van bindweefsel zegt iets over het verbeteren van weerstand en de energetische gesteldheid, en indien van toepassing, een sneller herstel na fysieke of mentale problemen.

Slow yoga, Stoel yoga

Soms wil je lichaam niet wat jij wil. Yoga kan dan een manier zijn om weer in contact te komen met je lijf. In de slow yoga lessen zal veel aandacht worden besteed aan adem en ontspanning. We voeren de houdingen uit op een zachte manier. Het is een prettige, rustige vorm van yoga waarbij we uitgaan van de wensen van de deelnemers.

 

Advertenties

Een gedachte over “Yoga

  1. Ik heb van de zomer een paar lessen Yin Yoga bij Yvonne gevolgd vanwege langdurige nek en schouderklachten. Ik heb er nog steeds profijt van. Ik kan me veel beter bewegen en heb veel minder pijn.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s